De project manager PMO leidt en coördineert operationele en strategische IT
projecten teneinde procesverbeteringen en business innovatie te realiseren die
een toegevoegde waarde creëren voor de klant.
Deze projecten kunnen zowel betrekking hebben op
applicaties (frontend, backend), integratie of infrastructuur en lopen doorheen
alle domeinen van de bedrijfsvoering (finance, legal, HR, business,…).
Taken en
resultaatsdomeinen
Project management
• Realiseren van doelstellingen dmv IT projecten die een toegevoegde waarde
creëren voor de organisatie
• Zorgen voor een goed begrip van elke opdracht en het kader waarbinnen gewerkt
wordt.
• Kritisch analyseren van, en advies verlenen over de voorgestelde projecten en
oplossingen
• Bekomen van de nodige besluitvormingen omtrent scope, budget, planning vanuit
diverse beslissingsorganen (stuurgroepen, portfolio boards,….)
• Waar nodig op de voorgrond treden teneinde de juiste focus te behouden en het
beoogde resultaat te bereiken
• Opvolgen en inzichtelijk maken van de kosten ism de financiële afdeling.
Toetsen van de kosten t.o.v. de voortgang en de verwachte return.
Scope management
• Identificeren, verduidelijken en detailleren van de scope
• Vertalen van de scope naar een work breakdown structure (WBS) die duidelijk
is voor het team
• Verhelderen en presenteren van de project scope aan alle stakeholders,
beargumenteren en eventuele weerstand aanpakken
Samenwerken & communicatie
• Teamleden vanuit verschillende interne afdelingen aansturen en
enthousiasmeren teneinde het beoogde resultaat te behalen.
• Onderhouden van contacten met externe leveranciers, teneinde de geleverde
kwaliteit te bewaken en een correcte naleving van de contractuele afspraken na
te streven
• Identificeren van alle betrokkenen dankzij nauw contact met de project
stakeholders
• Regelmatig, helder en transparant communiceren met alle betrokkenen
Plannen
• Onder controle houden van de planning, rekening houdend met de steeds
veranderende omgeving
• Waken over de voortgang van het project, de milestones en het budget
• Proactief inspelen op elementen die de planning kunnen impacteren
• Gecontroleerd integreren van formele processtappen en – validaties (bvb.
vanuit standpunt van architectuur, security, beheer,…)
Process management
• Kritisch analyseren van de bestaande processen
• Zoeken naar procesverbeteringen en vervolgens verbetervoorstellen formuleren
en implementeren, rekening houdend met de noden van de organisatie en de
business, de vooropgestelde doelstellingen en de timing
Als Project Manager werk je vanuit het hoofdkantoor in Antwerpen en deels
telewerk.
Als Project Manager beheer je deze projecten (scope, resources, timing,
budget). Qua grootteorde kunnen die variëren van een budgetwaarde van 30K tot
500K.
In functie van de prioriteiten wordt beslist welke projecten in uitvoering
gaan.
Enkele voorbeelden naar 2022 toe:
- Upgrade van de front applicatie IFOre (front office applicatie)
- Upgrade Oracle
- Opzetten van een nieuwe data capturing tooling
Verwachtingen
Gezien we op zoek zijn naar een profiel met relevante ervaring, is de
verwachting dat de project manager na kennismaking met de organisatie en
processen vlot zelfstandig aan de slag kan. Hierbij krijgt hij/zij
ondersteuning vanuit PMO.
Profiel
Opleiding
• Een universitaire opleiding of gelijkwaardig door ervaring.
Ervaring
• Minimum 7 jaar ervaring in IT
• Minimum 7 jaar ervaring in het (bege)leiden van projecten en projectteams
• Kennis van projectmethodologie. Bij voorkeur Prince-2-foundation-certificatie
• Kennis business proces methodieken (BPM)
• Kennis van IT ontwikkelingsmethodieken (Scrum, Agile)
• Ervaring met ITIL is een pluspunt
• Analytisch, inzicht in bedrijfsprocessen, klantgericht
• Teamgericht & in staat autonoom te functioneren doorheen de ganse
organisatie
• Sterke communicatieve vaardigheden (onderhandelend en overtuigingskracht)
• Hands-on & proactieve mentaliteit (make it happen)
• Flexibele maar gestructureerde werkhouding