Change Manager

Categorie : interim management

Verantwoordelijkheden:

  • ·       Je werkt een change actieplan uit dat de bewustwording, gedragsverandering en mindset bewerkstelligt in overeenstemming met de doelstelling zoals in het kader van de bedrijfstransformaties vastgelegd.
  • ·       Je bent bereid hiervoor de gebruikelijke interne methoden en werkwijzen te gebruiken, maar kan ook nieuwe inzichten aanbrengen.
  • ·       Je werkt samen met alle stakeholders, zowel intern als externe medewerkers
  • ·       Je verstaat de businessstrategie en reikt de communicatieplannen en methodieken aan om de betrokkenen te informeren, te engageren en te aligneren.
  • ·       Je integreert waar nodig opleiding en training in het traject en beseft dat veranderingen meer vereisen dan opleiding en communicatie.
  • ·       Je hebt een samenwerkend profiel, waardoor je over de directies heen tot samenwerkingsverbanden kan komen.
  • ·       Je hebt zicht op de werking van de projecten naast de pure "change" expertise.
  • ·       Je ziet het belang in van een mindset-wijziging en begeleidt alle stakeholders hierin.

Voornaamste taken:

• Je bent een uitstekend facilitator.

• Je ontwikkelt de change en communicatie strategie en legt dit vast in het change & communicatie actieplan.

• Je geeft mee vorm aan communicatie, en zoekt de beste communicatiekanalen.

• Je creëert mee een draagvlak binnen de organisatie voor de toekomstige change.

• Je rapporteert op een gestructureerde wijze over de change, met duidelijke meetpunten ten opzichte van de te behalen objectieven.

• Je helpt een duidelijk operationeel model te ontwikkelen voor de verdere activiteiten van Change Implementatie.

• Je bewaakt de inhoudelijke afhankelijkheden met andere projecten. Je werkt hierbij nauw samen met de andere Business Analisten

• Je faciliteert besprekingen tussen proceseigenaars, (S)BPA’s, interne/externe experten door gebruik van best-practice processen en helpt in de change acceptance

• Je werkt mee aan de Change trajecten door het ter beschikking stellen van expertise, inhoudelijke ondersteuning van de projectleiders, peer review van deliverables …

• Je faciliteert met diverse partners voor het documenteren en opvolgen van de werkgroepen en besprekingen: besluiten, voorstellen … d.m.v. een inzichtelijke documentatie

• Je behoudt een overzicht op de onderwerpen die in analyse zijn en houdt rekening met veranderende prioriteiten. Je communiceert hierover op een transparante manier naar het team en naar je stakeholders

• Je faciliteert met diverse partners voor het ontwikkelen van overkoepelend communicatie- en opleidingsmateriaal

 

Vaardigheden

  • ·       Je hebt minimum 3 jaar ervaring binnen Change Management en met het  opstellen van Business Analyses in de sector van nutsvoorzieningen/infrastructuur (aantal gebruikers > 5000)
  • ·       Je hebt ervaring met Asset Management
  • ·       3 jaar ervaring in het verhogen van de effectiviteit van organisaties en facilitatie van groepen (stakeholders, projectteams, …)
  • ·       3 jaar ervaring met Prince2 en aanverwante project- en programma methodologie en voldoende kennis van Agile om de change trajecten te kunnen kaderen, uitvoeren en inplannen binnen een PRINCE2-Agile omgeving
  • ·       Je hebt kennis van diverse Change methodologieën (ADKAR, McKinsey 7S-model, Kotter, Kübler-Ross, Lewin, …)
  • ·       Je analyseert problemen en komt met efficiënte, eenvoudige oplossingen
  • ·       Je bent diplomatisch en communiceert vlot met verschillende stakeholders
  • ·       Je denkt pragmatisch en oplossingsgericht binnen een afgesproken scope
  • ·       Je draagt bij tot een betere samenwerking door informatie-uitwisseling met collega’s
  • ·       Je staat open om multi-inzetbaar te zijn in functie van de evoluerende context en kan makkelijk om met wijzigende omstandigheden

Referenties:

Gelieve een voorbeeld aan te reiken waarbij de expliciete bijdrage in een transformatieproject(en) kan aangetoond worden.

 

Deze job is reeds afgesloten!

Contact

Voor meer info over deze job