Met freelancers is het niet anders dan met bedrijven met personeel. Dat is de mening van Jos Burgers, salescoach en gerenommeerd gastspreker.
Is er echt van alles te veel? Te veel copywriters, te veel grafisch vormgevers, te veel secretaresses, te veel secretaresses, te veel freelancers? In andere sectoren of beroepen hoor je wellicht dezelfde klacht. Er zijn ook heel veel psychologen, heel veel coaches, heel veel slagers, heel veel bakkers, heel veel banken, heel veel buitenlandse chauffeurs en heel veel schilders.
Wie succesvol wil zijn, zorgt er best voor dat hij het verschil kan duidelijk maken. In het verhaal van Burgers betekent dit niet noodzakelijk dat je in je vak beter of goedkoper moet zijn. Het is voldoende om het verschil in werkwijze duidelijker te communiceren. Even kort door de bocht: zorg voor een goede baseline. Als mensen onvoldoende het verschil tussen aanbieders zien, dan gaat men vaak gewoon beslissen op basis van de prijs. En dat is niet goed, want meestal betekent dit een prijs naar omlaag.
Schilderen zonder muziek
Burgers haalt heel graag zijn verhaal van schilders aan. Voor heel veel mensen die niet in het vak zitten, is schilderen een borstel in een verfpot steken en op en neer gaan. Mensen zien met andere woorden alleen het eindresultaat maar niet het vakmanschap dat ermee gepaard gaat.
Tegelijk communiceren de meeste schilders niet zo goed. Zij zijn allen schilder en profileren zich ook zo. Tot op een dag hij een schilder tegen kwam, die hem vertelde dat hij weliswaar schilderde maar hij deed dit zonder muziek. En hiermee maakte hij voldoende het verschil om een volle agenda te krijgen. Als mensen een schilder inhuren, komen vaak de buren klagen omdat de muziek te luid staat, had de man opgemerkt. Om dit te vermijden, schildert hij zonder muziek en zijn klanten vinden dit fantastisch.
Het schilderen zonder muziek doet geen afbreuk aan zijn competenties. Gewoon door te vertellen wat hij anders doet. Hij is niet de enige schilder die zo werkt. In zijn zoektocht naar merkwaardige schilders ontmoette Burgers ook schilders die schilderen vanaf de eerste verdieping en schilders die alleen tijdens de nacht werken.
Waar baal jij van? Waar balen jouw klanten van?
Volgens Burgers kwamen de schilders op hun idee door te vertrekken van uit de klachten van klanten. Mensen schilderen graag tot op ooghoogte en houden niet van op een ladder te klimmen. Daarom was er een schilder die uitdrukkelijk communiceert dat hij vanaf de 1ste verdieping schildert. Betekent dit dat hij nooit schildert vanop de begane grond? Totaal niet.
Als we bezig zijn, komen klanten vaak aarzelend vragen of wij toch ook de begane grond niet willen doen omdat ze zien dat we toch mooier kunnen schilderen dan zij. En dan gaan zij hier graag op in, aldus Burgers.
Hoe vertaal je dit naar je freelance werk?
De kunst is maw om dit vertalen naar je eigen freelance activiteit. Ben jij de zoveelste eventplanner, vertaler, webdesigner in een rij of slaag jij er in jouw voordeel te communiceren?
Belangrijk is dat je een duidelijk zicht krijgt op de aankoopsignalen van de klant. Waarom wil hij die website, waarom wil hij een tekst, etc. Vaak merk je dan dat die website of tekst vooral een middel zijn om een ander doel te bereiken.