Al meer dan 2.150 bedrijven ontdekten de voordelen van werken met freelancers via Freelancenetwork. We tellen vol spanning af naar de 4.000 geregistreerde freelance job.
Ondertussen hebben er meer dan 2.150 bedrijven een freelance opdracht geplaatst. En het leuke is dat eens men positieve ervaringen met freelancers heeft, men ook makkelijk een tweede en derde opdracht. Zo’n 30% van de bedrijven heeft ondertussen meer dan 1 freelance opdracht gezet.
Werken met freelancers is gewoon anders dan werken met eigen personeel of interimarissen.
Uit een rondvraag wordt opnieuw bevestigd dat werken met een freelancer anders is dan werken met eigen personeel of interimarissen. Zo vinden bedrijven het een enorm voordeel dat freelancers eigenlijk niet morren als er eens een weekje minder of geen werk is.
Ook blijkt de zekerheid dat men op voorhand zal weten hoeveel iets zal kosten een enorm voordeel. Wie met personeel werkt, vergeet vaak dat er toch ook verdoken kosten zijn. Kosten die je sowieso betaalt, maar aanvankelijk niet bij stil staat: denk maar aan de betaalde feestdagen, betaalde vakantiedagen, ziektedagen, …. In al deze voorbeelden betaal je aan de freelancer gewoon niets.
Het plug and play karakter van de freelancer is een enorme troef. Zo vinden bedrijven het zalig als zij merken dat een opleiding niet nodig is. Van de freelancer wordt verwacht dat hij eigenlijk direct kan meedraaien.
“Als een marketing assistent voortaan ook advertenties moet opmaken, dan zal hij tijdens de kantooruren met een grafisch pakket leren werken. Of je stuurt hem op kosten van het bedrijf naar een cursus. Door het inschakelen van een grafisch vormgever, heb je direct iemand die de advertenties maakt en dan ook nog eens de software die nodig is, zelf betaald heeft.
Andere voordelen van freelancers zijn de grote loyauteit en reactiesnelheid van freelancers, meer consistentie met freelancers en minder ervaren probleem met avond- of weekendwerk in vergelijking met werknemers. Volgens E-lance, de grootste freelance website in Amerika, schakelt meer dan 86% van de bedrijven een freelancer in om een concurrentieel voordeel op te bouwen.
Freelancers zoeken en vinden wordt makkelijker.
Door de komst van websites voor freelancers die ook over een uitgebreide database beschikken, wordt het voor een bedrijf ook veel makkelijker om freelancers makkelijk en snel te contacteren. Zo is het voortaan een koud kunstje om een selectie te maken op functie en regio en dan de gewenste freelancers te contacteren of uit te nodigen voor een gesprek.
Dus wie in zijn eigen netwerk geen freelancer kent, kan toch gratis, snel en makkelijk freelancers zoeken en vinden.
Voorbeelden van bedrijven die al met freelancers gewerkt hebben.
Ondertussen is gebleken dat naast KMO’s, grote bedrijven en multinationals ook steden en gemeenten met freelancers werken. “Als ik naar de referenties van freelancers kijk, dan zie ik daar bekende namen tussen zitten gaande van Telenet, BMW, Belgacom, Janssen Pharmaceutica, Delta Lloyd, Provincie Antwerpen, BASE, Sanoma, L'Oréal, De Persgroep, De Vlaamse Gemeenschap, bPost, Stad Gent, Mobistar, Ford, Voka, De Lijn, Peugeot, Scania, KBC bank, Campbell Foods, Stad Mechelen, Siemens, …” zegt Michel Piedfort van Freelancenetwork.
Wat opvalt is dat er ook internationale bedrijven veelvuldig van freelancers gebruik maken. Men zou denken dat voor een heel aantal opdrachten freelancers zou inschakelen van de eigen thuismarkt. Tegelijk duiken er ook heel wat grote bedrijven op hoewel algemeen geweten is dat het echt niet eenvoudig is om bij die grote bedrijven als freelancer binnen te geraken.
Snel zijn.
Toen ik vorig jaar met een recruiter sprak die vooral mensen detacheert bij multinationals, vertelde hij dat het voor de bedrijven op zich vaak geen fluit uitmaakt of die job nu door een interimaris, gedetacheerde, nieuw gevonden personeel of een freelancer wordt ingevuld. Het komt er vooral op aan om zeer snel de meest geschikte kandidaat voor de job te vinden.
Of die kandidaat dan een freelance medewerker is of niet, maakt niet uit. Bedrijven krijgen toch gewoon een factuur toegestuurd: de ene keer komt die van een freelancer, de andere keer van een interimkantoor of van een detacheringskantoor. Maar een factuur is een factuur.