Verhoog jaarlijks je tarief zonder onderhandelen
Met deze truc kun je elk jaar opnieuw je uurtarief of dagprijs bij bestaande klanten verhogen zonder onderhandelen.

Wil je vanaf 1 januari een hoger tarief aan je klant doorrekenen maar is er in je contract niets bepaald, dan moet je opnieuw gaan onderhandelen. Heel wat freelancers verhogen daarom hun uurtarief of dagtarief niet uit schrik om de klant te verliezen. Zo komt het dat bestaande klanten vaak een lager tarief blijven betalen terwijl nieuwe klanten wel een hogere prijs geven. 

Zeker in periodes van oplopende inflatie is het niet altijd motiverend als jij aan het lagere tarief blijft werken want het leven wordt ook voor jou duurder. 

Truc: zet de prijsverhoging in je algemene voorwaarden

Je kunt makkelijk je prijsverhoging als aparte clausule in je algemene voorwaarden van de bestelbon mee opnemen. Koppel hier wel een percentage aan en een periode. Bijvoorbeeld: het uurtarief (of dagtarief) verhoogt automatisch elk jaar op 1 januari met 3,25%. Als freelancer mag je het percentage kiezen. Als de verhoging echt veel te hoog is, zal je klant hier wellicht opmerkingen over maken. In het verleden schommelde dit vaak tussen de 1,5 en 2,5 procent in functie van de verwachte inflatie of index.

Wat zijn de voordelen van automatische verhoging?
  1. 1. De klant keurt de verhoging bij de aanvang van het contract al goed. Je hoeft het in december eigenlijk zelfs niet meer aan te kondigen. 
  2. 2. De klant kan achteraf niet verlangen dat je het tarief hetzelfde houdt terwijl als je geen automatische verhoging hebt men wel zal aansturen op een handhaving van de prijzen.
  3. 3. Je vermijdt stress van nieuwe onderhandelingen, zeker als je geen topverkoper bent. 
  4. 4. De prijzen stijgen elk jaar beetje bij beetje in plaats van met een hoger bedrag om de paar jaar.
  5. 5. Wil je klant achteraf alsnog een lagere prijsverhoging, dan zul jij wellicht ook over andere dingen kunnen onderhandelen. Je staat dus wat sterker omdat de klant vragende partij is.
  6. 6. Je vermijdt vertragingsmanoeuvres. Je gaat dit eerst aankondigen, de klant zal willen nadenken om dan weken later zijn besluit bekend te maken. Ondertussen hoor je alle gekende excuses waarom men voorlopig nog altijd niets beslist heeft. De tijd tikt verder. 
  7. 7. Je komt niet in een wat als dilemma. Wat ga je doen als de klant niet akkoord gaat met de prijsverhoging? Ga je dan weg of blijf je toch werken aan het oude tarief?