Toon jij je portfolio op een netwerkbijeenkomst?
Voor velen is de verleiding groot om in verkoopmodus te gaan op een netwerkevenement. 
Maar heeft het eigenlijk wel zin? Stel dat je een klant je portfolio kunt laten zien op je smartphone, pentop of brochure? Wat ben je er op dat moment mee? vraagt Carine Verbeelen van Managing Thoughts en mede-oprichter van Antwerp Netwerk Meeting zich af.

Kom je een mogelijke klant tegen, vraag dan gerust meer uitleg wat hij wil en vraag een afspraak.  Leg die eventueel direct vast of vraag wanneer je hem mag bellen zodat je op deze netwerkbijeenkomst ook nog met andere mensen kan praten. 

Wellicht is jouw mogelijke klant ook vooral daar om andere contacten te leggen. Gun hem die tijd. Trouwens een verkoop afsluiten kun je uiteindelijk toch moeilijk doen. Op een netwerkevenement neem je immers geen bestelbonnen of verkoopcontracten mee.

Samenwerken.
Het belangrijkste element van netwerken is dat ondernemers samen komen die bereid zijn elkaar verder te helpen en niet alleen hun product of dienst proberen te verkopen. Niet alleen netwerken maar ook samen willen werken. 


Focus op relatie: van contact naar contract.
Concentreer je niet teveel op de opdracht of verkoop maar focus op de relatie. Ga niet alleen naar een netwerkevenement met het idee dat je er veel opdrachten uit kunt halen. Als je deze insteek hebt, dan zien mensen je al snel als een verkoper. 

Voorbereiden wat je te bieden hebt en wat je zoekt. Investeer in een (langdurig) contact, hier haal je vaak meer winst uit en je zult zien dat de gesprekken natuurlijker verlopen.


Ga na hoe jij de ander kunt helpen.
Ga na op welke manier jij in jouw netwerk iets kan betekenen voor de ander, voordat je dit zelf aan de ander vraagt. Stel gerichte vragen: bijvoorbeeld: Waar ben je naar op zoek?  En daarna Ik ben opzoek naar  .......kun je me helpen?

Denk ook aan het tweede kaartje geven, om actief van de ander jouw ambassadeur te maken.