Tips voor freelancers die nog niet zo vertrouwd zijn met online prospecteren
Een bedrijf uit Brussel zocht een freelance layouter voor grafisch werk en zette om het eens te proberen een oproep op een freelance website als Freelancenetwork.

“Ik heb vooral onthouden dat er heel veel grafisch talent in Vlaanderen aanwezig is en dat freelancers enorm snel reageren. Tegelijk onthou ik dat ze niet de beste commerçanten zijn en dat heel veel freelancers meer klanten zouden hebben, mochten zij meer aandacht geven aan wat hun potentiële klant verwacht”, zegt de opdrachtgever.

Goede reacties maar toch wat frustraties.

“De reacties kwamen zeer snel binnen, ik denk dat ik de dag zelf al zeker 12 reacties had ontvangen, in totaal 22”. 

Ik keek het liefste naar PDFjes die reeds bij de mail zaten, dat ging sneller. Vooral de PDFjes met gerichte voorbeelden van wat ik zocht kon ik sterk appreciëren. Wat ik als “prospect” of potentiële opdrachtgever van de freelancer niet leuk vond waren:

3 keizware mails van dezelfde freelancer omdat de attachments te zwaar waren
ZIP files die ik zelf nog moest gaan ontzippen
voorbeelden die wel mooi waren maar niks met mijn vraag te maken hadden
doorverwijzingen naar algemene websites waarin ik dan zelf nog moest gaan zoeken
doorverwijzingen naar een website zonder vermelding of link naar de website. Ik kon dat natuurlijk afleiden uit het e-mail adres, maar toch ;-)

Aanvaardbare freelance tarieven voor grafisch werk.

Qua freelance tarieven zat het allemaal min of meer in een normale, aanvaardbare vork voor dit soort opdrachten. Eén uitschieter stelde mij een budget voor dat ik misschien vroeger als marketingverantwoordelijke van een bank wel zou kunnen hebben betaald, maar als freelancer was me dat toch iets te veel ;-).

Tips voor freelancers die ik graag meegeef.

Reageer snel. Bedrijven verwachten een reactie binnen de 2 dagen.
Maak het je prospect zo gemakkelijk mogelijk. 
Neem even de tijd om goed te begrijpen wie de vraag stelt en wat hij/zij juist wilt, en antwoord dan duidelijk en gericht op de vraag. 
Reageer alleen indien je echt een antwoord op de concrete vraag te bieden hebt