Social Media Trends voor 2014
Het gaat hard met social media. Het bepaalt ons dagelijks leven, met wie we ze delen en hoe we ons willen profileren. Het is pas midden 2011 dat het Belgisch bedrijfsleven is gaan realiseren dat het meer dan een fenomeen is: social media zal voor altijd een deel van de koek opeisen qua marketing budget. 

De uitdaging is welk social medium koppelen aan welke bedrijfsactiviteit? Een facebook-pagina voor interactie met de klant? Pinterest voor de creatieve sector, lees fashion of art? Linkedin voor B2B? Twitter als instant messenger? Instagram als inzet voor een visual engaging campaign? Mijn advies is: blijven innoveren, vooral met social media. 

Ik heb de vrijheid genomen om de 7 social media trends voor 2014 over te nemen van Jayson DeMers, CEO van AudienceBloom, een agentschap in Content Marketing en Social Media.  Ik voeg er nog een 8ste aan toe. Spreken we af in november 2014 voor een review van dit artikel? 

1° trend: social media is onmisbaar in de strategie van je bedrijf:
De vraag 'heb je een website?' is overbodig geworden, en nu ook de vraag 'zet je social media in voor je bedrijf?'. Zonder social media marketing mis je je doelgroep, potentiële klanten of opdrachtgevers, feedback, klantenservice, imago,...

Bedrijven die wegblijven van social media, zijn een vogel voor de kat. Je bent toch overtuigd dat de beste reclame mond-aan-mond is? Dankzij het virale principe en het share-mechanisme, is social media, de mond-aan-mond reclame van nu en morgen.

2° trend: Google+ wint aan populariteit en wordt belangrijk:
Google authorship zal een belangrijke rol spelen bij de Google-resultaten. Met andere woorden, hoe meer jij circuleert met je business in de Google+ kringen, hoe meer je als een autoriteit wordt beschouwd door Google en dit geeft een directe positieve impact op je ranking van je website. In Amerika zijn er maandelijks nu al 350 miljoen gebruikers van Google+.

3° trend: 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden:
De informatiestroom in vergelijking met pakweg 10 jaar geleden is 50x sneller geworden. Om dit te blijven kunnen absorberen gaan we synthetisch lezen, diagonaal scrollen met de ogen over een tekst om zo tijd te winnen. Een beeld of een foto heeft alleen maar voordelen: je wordt attent, je begrijpt in één oogopslag waar het over gaat en het weekt onmiddellijk emotie los. 

Begrijp je nu de populariteit van Instagram en Pinterest. Al gehoord van Snapchat? Aan de hand van een foto, deel je met anderen wat je aan het doen bent of wat je bezig houdt. Na enkele secs wordt de foto verwijderd. 

4° trend: korte clips:
Alles wordt sneller, voetbal, tennis, televisie-entertainment en ook filmpjes verspreid via social media. YouTube, blijft na Google, een populair medium. Maar hoe lang blijft die populariteit? Nu krijg je tijdens de eerste 15 seconden een advertentie in de maag gesplitst. Snel overslaan!  En dan eindelijk het filmpje waarbij de aandacht na 2 minuten al volledig weg is. Dan liever Vine of Snapchat, 3 tot 15 seconden film, kort en krachtig.

5° trend: Foursquare valt terug:
Met Foursquare kan je je vrienden laten weten op welke plaatsen je bent ingecheckt, van bioscoop tot stamcafé, en je kan er ook getrouwheidspunten mee verdienen en zelf mayor worden. Omdat Facebook en Twitter deze optie nu ook in standaardpakket zitten hebben, wordt het een lastig jaar voor Foursquare.

6° trend: Streaming van muziek (en beeld?):
Jaren 70 tot 90: je kocht muziekcassettes, LP's en CD's - Jaren 2000: digitalisering van muziek, opkomst van iTunes en illegale downloadsites - Jaren 2010: regularisering intellectueel eigendomsrecht en effectief droogleggen van illegale downloadsites - streaming is de trend.  Ikzelf heb een collectie van duizenden cd's en vinyl.  Behalve een sporadische dj-set, raak ik ze echt niet meer aan. Waarom, miljoenen tracks kan ik opvragen en beluisteren zoveel ik wil en waar ik wil en dit voor een billijke vergoeding.  

7° trend: Linkedin is het social medium bij uitstek voor B2B:
Professioneel sociaal netwerken. Super handig. Nu ook mogelijk: bedrijfspagina's, content creatie, oprichten van groepen, adverteren, professionele events campagnematig opstarten. Als je Marcel Molenaar mag geloven van Linkedin Benelux, wordt 2014 een boeiend jaar voor Linkedin.

8° trend: Digital Marketer is hot:
Doe voor jezelf eens de test: tik digital marketing of internet marketing in de zoekfunctie van jobsites. Bedrijven zijn op zoek naar professionals die hen kunnen bijstaan in de online marketingstrategie: online advertising, social media marketing, email marketing, seo, e-commerce, ... 

Wil je meer weten hoe ik jouw bedrijf kan connecteren met je bestaande en toekomstige klanten? Stel direct je vraag via onderstaand formulier of ga naar www.tomsweetlove.com .

Life is good,

Tom