Stel dat jij als freelancer of je zelfstandige medewerker bij het uitvoeren van een project bij je klant schade toebrengt, wie gaat die dan betalen? Je klant, jezelf of je zelfstandige medewerker? We lichten hieronder het principe en de redenering toe en leggen uit hoe je jezelf kunt indekken als dit nodig is.
Aansprakelijkheid voor een niet-ondergeschikte
Bij schade is het algemeen principe dat degene die het potje breekt ook het potje betaalt. Wat de aansprakelijkheid van schade betreft, val je terug op artikel 1382 burgerlijk wetboek, zegt jurist Ellen Pensaert. De eisende partij moet de schade bewijzen, een fout aantonen en het oorzakelijk verband bewijzen om recht te hebben om een vergoeding.
Bij onderaannemingen hoeft die eisende partij (jouw klant) echter niet de onderaannemer aan te spreken. Jij bent als hoofdaannemer zelf verantwoordelijk voor de schade van je zelfstandige medewerker (onderaannemer). Jij besluit als opdrachtgever een onderaannemer in te schakelen om het werk voor jou te verrichten. Jouw klant heeft geen juridische relatie met jouw zelfstandige medewerker. Jij bent het aanspreekpunt, de klant betaalt aan jou, de bestelbon staat op jouw naam dus jij wordt verondersteld om het werk goed uit te voeren.
Als er tijdens de uitvoering van het werk voor je klant problemen opduiken, dan is het ook jouw verantwoordelijkheid om die op te lossen. Het is met andere woorden niet meer dan logisch dat jij daarom ook het risico draagt voor de werkzaamheden die je onderaannemer uitvoert.
Tips voor wie met onderaannemers wil werken
In geval een opdrachtgever met onderaannemers werkt, wordt dit meestal in de overeenkomst met de klant al vermeld en moet de klant hiervoor toestemming geven zodat men op voorhand weet dat er met onderaannemers wordt gewerkt. Daarnaast bepaalt men ook altijd dat de hoofdaannemer aansprakelijk is voor alles wat de onderaannemer doet. Gevolg hiervan in de praktijk is dat de hoofdaannemer en de onderaannemer ook nog een aparte overeenkomst afsluiten waarbij de onderaannemer aansprakelijk is voor de schade die hij berokkent door zijn fout. De onderaannemer kan als hij dat nodig acht zelf een verzekering afsluiten om zijn eigen risico te beperken.
Let ook op het type van schade waarvoor je aansprakelijk gesteld kunt worden. Ik raad onderaannemers en freelancers aan om alleen de aansprakelijkheid voor de directe schade te aanvaarden en niet de indirecte schade (of de gevolgschade). Die gevolgschade kan zijn imagoschade, verlies van een klant, commercieel verlies enz , aldus Pensaert.
Potje breken is potje betalen
Bij onderaannemingen is het ook zo dat wie het potje breekt het potje ook zal betalen.
Maar de eindklant zal niet de onderaannemer moeten aanspreken. De hoofdaannemer (degene met de eindklant een juridische relatie heeft) zal de schade vergoeden en het bedrag (wellicht) doorrekenen aan zijn onderaannemer. Werk jij rechtstreeks voor je klant en berokken je zelf schade, dan dien je de schade zelf te vergoeden. Ook hier kun je jezelf verzekeren.
Wat als de schade veroorzaakt wordt door een freelancer met interimcontract?
In dit geval is de freelancer een ondergeschikte en draai jij als opdrachtgever volledig voor de schade op. Jij kunt de kosten van de schade niet aan de interimaris doorrekenen.