Zet je onderneming eens onder de douche.
Ik heb de gewoonte om ‘s ochtends pas na het douchen in de spiegel te kijken. Een frisse kop oogt energieker en is klaar voor de dag. Ik probeer dat ook professioneel zo te doen. Eerst die mailbox opfrissen, mijn bureaublad opruimen. Eerst kijken of iedere klant weet waar hij of zij staat en nieuwe contacten opvolgen. En dan, als alles helder en duidelijk is, zet ik de copywriter in mij voor de spiegel. Dat heeft er onder andere toe geleid dat ik mijn horizon voortdurend probeer te verbreden.

Misschien is dit trucje, want dit is het uiteindelijk slechts, ook van toepassing op grotere ondernemingen en hun werknemers. Waarom jezelf nodeloos confronteren met onvolkomenheden die makkelijk weg te werken zijn. Nee, om goed te kunnen kijken moet de prut uit de ogen. Wie weet is dit al in je bedrijfscultuur ingebakken. Dan zal je wellicht weten dat je het geheel beter kan overschouwen en consequent het verhaal van het bedrijf of je rol erin kan blijven bijsturen. Je weet dan ook dat je als onderneming moet blijven groeien met de vinger op de pols van je klanten. Hiermee kan creatief talent je van grote dienst zijn. Een copywriter kan je ideeën, diensten of producten vertalen naar je doelgroep. Dit aan de hand van jouw briefing. Alles begint immers met de visie en filosofie van de onderneming. Een copywriter of iedere andere externe kracht staat in dienst van deze basisbeginselen. 

Ben je ze zelf uit het oog verloren? Ruikt de vergaderzaal te veel naar brandjes blussen en is er geen tijd over voor inspiratie en innovatie? Gewoon even douchen.