U als ondernemer bent goed in wat u doet, u blinkt uit in vakkennis en ondernemerschap en u bent best tevreden met het aantal klanten in uw portefeuille. Maar is dat voldoende in deze economisch woelige tijden? Durf regelmatig door een kritische bril naar uw onderneming kijken.
Stelt u zichzelf even de volgende vragen. Wat doe ik om de groei van mijn zaak te stimuleren, om meer klanten te werven, trouwe klanten te behouden en mijn aanbod steeds beter op mijn doelgroep af te stemmen?
Wees kritisch, bleef u hier en daar een antwoord schuldig? Dan heeft u wellicht nood aan een doeltreffende marketingaanpak. Elke onderneming, groot of klein, heeft nood aan een marketingplan. Een marketingplan is een praktische handleiding voor uw zaak met analyses, doelstellingen, acties en ruimte tot evaluatie. In een marketingplan ziet u zwart op wit welke uw troeven en werkpunten zijn.
Even belangrijk als het marketingplan is het communicatieplan. Opnieuw dient u zichzelf enkele vragen te stellen. Welke communicatiekanalen gebruik ik om te converseren met mijn klanten? Slaag ik erin mijn doelgroep te bereiken? Maak ik optimaal gebruik van sociale media? Welke boodschap breng ik en op welke manier? Communiceren zonder strategie is als varen zonder koers. Communiceren met uw klanten is van het grootste belang. Vertel en men vertelt verder!
Laten we nog een stapje verder gaan. Uw aanwezigheid op een arsenaal aan communicatiekanalen is niet voldoende, er moet regelmatig gecommuniceerd en geconverseerd worden. Vergeet dus niet geregeld uw brochures, website, nieuwsbrieven en sociale media profielen te onderhouden. Zorg ervoor dat de content die u deelt relevant en waardevol is.
Ik hoor u al denken dat u met een aanzienlijk tijdsgebrek zou kampen als u al uw kostbare tijd in marketing en communicatie zou investeren. Neem een marketeer onder de arm zodat u zich 200% kan blijven focussen op uw zaak.