Deze week kreeg ik een telefoontje: Michel, ik moet onze afspraak van morgen afzeggen want ik start morgen op een nieuw en dringend project.
“En ben ik dan geen potentiële toekomstige klant”, denk ik dan? Wat zegt je kapper als je hem belt voor een afspraak en er staat al iets in zijn agenda? “Morgen is al bezet, maar over 3 dagen kan het wel.” En tegelijk zijn we blij dat we bij zo’n succesvolle en druk bezochte kapper ons haar kunnen laten doen. Ik vraag me dan vaak af waarom freelancers wel hun eerder gezette prospectiemeetings of kleinere projecten in hun agenda beginnen te verschuiven als er een nieuwe klant belt met een schijnbaar zo’n dringend project?
Hoe dringend is freelance werk?
Voor mij is dringend als de brandweer moet komen omdat je huis in brand staat. Dringend is als er maatregelen genomen moeten worden omdat de kerncentrale ontploft. En dringend is wanneer je kind van de trap valt, enorm huilt en je doodongerust bent. Dan wil je dringend naar de dokter.
Ik had vroeger zoals de meesten veel te weinig tijd. Mijn agenda stond vol. Er was geen gaatje meer vrij. Tot mijn partner kanker kreeg. Toen had ik ineens wel tijd om elke dag uren in het ziekenhuis te zitten en nam ik tijd om andere dingen te doen dan te werken.
Elk correct bedrijf zal begrijpen dat je wellicht nog andere dingen voor bestaande klanten wil afwerken. En elk correct bedrijf zal je hiervoor ook die 1 of 5 dagen extra de tijd geven.
Het omgekeerde geldt ook voor hen. Als je een opdracht aanneemt en belooft een project af te werken, dan kan je nieuwe klant er ook op vertrouwen dat jij alles netjes afhandelt.
Welke andere competenties heb jij als freelancer nog buiten je snelle beschikbaarheid?
Ik vraag me trouwens af of je echt wel wil werken voor een opdrachtgever die je vanaf dag 1 bij wijze van spreken het mes op de keel zet: ‘tja, meneer/mevrouw, als je morgen niet kunt beginnen, dan vrees ik dat wij voor een andere kandidaat zullen kiezen.’
Heb je als freelancer geen andere extra troeven waarom bedrijven voor jou best kiezen dan je beschikbaarheid? Dan is er werk aan de winkel om jouw andere voordelen te ontdekken en deze tijdens het gesprek naar voor te brengen.
Of stel je voor dat er een freelancer diezelfde dag nog kan beginnen? Zal men dan die andere freelancer verkiezen? Of zal je opdrachtgever antwoorden dat ze de kandidaten nog even willen overlopen en rustig de tijd nemen om een beslissing te nemen? Ik ben er zeker van dat het de laatste mogelijkheid zal zijn.
Angst voor gemiste freelance opdrachten.
Zelf controle houden over je agenda biedt nog andere voordelen. Je laat van dag 1 merken dat je niet zo maar voor je nieuwe opdrachtgever springt en alles laat vallen. Je bent als freelancer inderdaad flexibel maar vaak dien je die nieuwe klant toch even duidelijk te maken dat je geen werknemer bent.
Tegelijk staat het wel goed als je kunt zeggen dat je voldoende werk hebt en met andere woorden niet om werk hoeft te gaan bedelen (ook al is dit wel zo). Denk aan onze kapper uit het voorbeeld hierboven.
Ook Ria had een klant die er een gewoonte van maakte om telkens te wachten tot vrijdag om de bestelling van het aantal uren voor de volgende week door te geven. ‘Ik werd er zot van. Je zit maar te wachten omdat ik die job niet wilde missen. Ik keek 10 keer per dag naar mijn mail.
Op een vrijdag heb ik gewoon gezegd dat ik volboekt was en dat hij voortaan veel vroeger moet bestellen. Wie eerst komt, eerst maalt. Het resultaat is dat de klant nu een halfjaarcontract neemt en zijn uren gewoon op voorhand bestelt. En dat geeft een veel geruster gevoel.
Ik heb ervaren dat ikzelf controle op mijn agenda moet nemen en niet moet blijven wachten. Ik heb wel een week voor die klant niet kunnen werken, ik was wel vrij maar wilde een statement maken. En ik voel me daar nu zoveel beter bij.’