Hoe zorg je er voor dat je opdrachtgever reageert
Help ik krijg geen reacties op mijn mails naar opdrachtgevers. Hoe zou dat komen? Het is maar één van de reacties die Freelancenetwork.be krijgt. Een gelijkaardig verhaal vertelt Peter Menu van 2Tesamen.org, een datingwebsite. Daar zitten vele singles met de handen in het haar omdat ze te weinig reacties krijgen op de berichtjes die ze sturen.

“Het verhaal is niet nieuw”, zegt Michel Piedfort van Freelancenetwork. “Als mensen gaan trouwen, begint men 2 jaar op voorhand na te denken hoe alles geregeld moet worden. En als mensen met vakantie gaan, gaat men al 6 maanden op voorhand de boeken zoeken en gaat men rustig in de zetel de droomvakantie uitzoeken. 

Maar ziet men een toffe job op het internet of een tof profiel op een zoekertjeswebsite dan wil men snel snel een mailtje versturen. Men denkt amper na, men leest de tekst niet voldoende, men vergeet vaak elementaire beleefdheid in mails of vermeldt niet eens contactgegevens.

Reageren op een job- of contactadvertentie is niet even een mailtje sturen.

Michel en Peter vragen aan mensen die geen reacties krijgen om een voorbeeld van hun tekst toe te sturen. “We begrijpen dan meteen waarom niemand reageert. Reageren op een job- of contactadvertentie is niet even een e-mailtje sturen.  Het is werken. Het is een aantrekkelijke commerciële tekst schrijven met als doel dat de ander reageert. 

Het doel van de mail mag niet zijn dat je de freelance job krijgt of dat de andere persoon van de 2datingsite met je trouwt, het doel van de mail is dat men reageert en dat er een communicatie ontstaat. Het beste zou dan nog zijn dat er een gesproken communicatie komt in plaats van over en weer mails te liggen versturen. “Ik weet uit ervaring dat de communicatie gewoon stopt als je alleen maar mailtjes blijft versturen. Probeer daarom zo snel mogelijk telefoons uit te wisselen en mekaar te bellen of te skypen.

Vandaag denken mensen helaas dat men goed is in alles. Niets in minder waar. Het is niet omdat je met je smartphone een mooi foto kunt maken dat je fotograaf bent. Het is niet omdat je vroeger op school een leuke tekst kon schrijven dat je nu copywriter bent. Het is niet omdat je uren met je vriendinnen kunt bellen dat je een professionele telemarketeer bent.

Ik raad startende freelancers altijd aan om een freelance copywriter in te huren die op basis van hun dienstverlening enkele leuke teksten schrijft. Het voordeel is dan dat je al weet hoe een goed bericht is opgebouwd en welke zinnetjes beter scoren dan andere. Eens men meer ervaring heeft, kan men dan zeer makkelijk zijn eigen teksten aanpassen.

Singles die weinig reacties krijgen, neem een freelance copywriter of ghostwriter.

Ook singles kunnen overwegen een freelance copywriter in te schakelen. Denk je echt dat al die BV’s hun boeken zelf schrijven? Uiteraard niet, zij huren daar ook een freelance copywriter voor in. Dacht je dat die politici hun teksten zelf schrijven? Neen, hun teksten worden woord voor woord gewikt en gewogen, tien keer voorgelegd alvorens ze op TV uitgesproken wordt.

En waarom zijn de woorden uit zeemzoete romantische films altijd zo pakkend en krijgen we er te tranen van in onze ogen. Omdat er meer dan 10 mensen waarschijnlijk uren hebben zitten nadenken over hoe iets nu het best gezegd zou worden. Ieder zijn vak. Als single heb je misschien niet de meest vlotte pen. Dat is niet erg en zeker geen schande. Als je achteraf toch een date krijgt met die leuke man uit de advertentie en die vraagt of je het tekstje zelf geschreven hebt, vertel je heel eerlijk dat je wat hulp gevraagd hebt omdat je deze man of vrouw echt wilde ontmoeten en dat de tekst echt moest aanspreken.

Ook voor freelancers geldt hetzelfde advies. Ben je minder sterk in teksten schrijven, huur een freelance copywriter. Er zijn duizenden mensen in gespecialiseerd. Het is evident dat mensen die jaar in jaar uit niets anders doen dan teksten schrijven een vlottere schrijfstijl hebben dan iemand die eens een keertje een goed mailtje moet versturen.