Help ik krijg geen reacties op mijn mails naar klanten. Hoe zou dat komen? Het is een veel voorkomende vraag op fora van freelancers. Het probleem stelt zich ook bij sollicitanten die hun cv sturen voor een job. Sterker uitgedrukt: Waarom krijg ik, met de nadruk op ik, geen reactie? Waarom valt het bedrijf niet achterover van mijn expertise en interessante prijs? Ben ik dan te duur?
Wat zoekt het bedrijf?
Wanneer een bedrijf op Freelancenetwork.be een job post voor copywriter, wat zoekt men dan? De ervaring leert dat de meeste freelancers een mail toesturen en daarna afwachten. Het is echter bijzonder moeilijk om op basis van een korte jobomschrijving een prijsofferte te maken.
Investeer tijd in je klant
Het is heel verleidelijk om snel een e-mail te sturen als je online een toffe job ziet staan. Want die job kan rap uitbesteed zijn. Tegelijk kun je die 15 minuten tijd voor het opstellen van een standaard e-mail en verwijzend naar je standaard tarief wellicht anders gebruiken.
Praat met de klant
Bedenk op basis van de tekst 2 of 3 goede vragen om indruk te maken bij je opdrachtgever. Ik raad mensen aan om eerst eens met je opdrachtgever te bellen. Zo hoor je veel sneller wat hij zoekt en belangrijk vindt.
Vind je het moeilijk om te bellen, e-mail dan niet zo maar een prijsofferte maar stel een aantal vragen via mail. Maak duidelijk dat je op basis van de antwoorden een veel persoonlijkere prijsofferte kunt maken die beter aansluit bij zijn behoeftes.
Want jouw mogelijke klant betaalt bij een standaard prijsofferte veel te veel of veel te weinig.
Naast bellen of mailen, kun je ook voorstellen om bij de klant langs te gaan. Veel mensen mailen, er zijn minder mensen die bellen en bijzonder weinig freelancers stellen voor om op voorhand samen te zitten. Onderschat het effect van een persoonlijk contact niet. Je bent inderdaad veel uur onderweg maar je geeft je opdrachtgever extra aandacht. De opdrachtgever gaat je meer vertellen waardoor het makkelijker wordt om een advertentie op maat uit te schrijven.
Maak pas een prijsofferte als je goed weet wat je klant wil
Welke vragen wil jij op voorhand beantwoord zien om na te gaan of je deze klant wel wil? Ga dat voor jezelf eerst na.
Tijdens een persoonlijk gesprek kun je veel makkelijker checken wat de klant wil. Wat is voor hem belangrijk? Wat is voor hem het allerbelangrijkste? Hoe gaat hij freelancers met elkaar vergelijken? In welke mate is prijs belangrijk?
Volg je prijsofferte op
Gaat het om een groot aankoopbedrag, ga dan opnieuw langs om de prijsofferte te bespreken.
Wil je liever de prijsofferte telefonisch opvolgen, ook dat kan. Hou er dan rekening mee dat je rapper afgescheept kunt worden.
Ben je niet van plan om de prijsofferte op te volgen, is het dan wel de moeite om een prijsofferte te maken. Voor de klant is het uitbesteden van de opdracht niet de belangrijkste beslissing van het jaar. Voor jou is het binnenhalen van het contract omzet.
Benadruk dat je de opdracht graag wil uitvoeren
Toon meermaals je enthousiasme tijdens de onderhandelingen. Maak duidelijk dat jij de opdracht graag wil uitvoeren en waarom jij de geschikte persoon hiervoor bent.
Heeft de klant voor iemand anders gekozen, vraag wat hij bij jou miste
Heb je de job uiteindelijk niet gekregen, vraag ook dan waarom de opdrachtgever uiteindelijk voor iemand anders gekozen heeft. Anticipeer voortaan op het bezwaar dat je gehoord hebt.