Hoe denkt een bedrijf die een nieuwe medewerker zoekt? Wel, stel dat de zaakvoerder zegt dat hij een nieuwe website wil. Dan zegt hij tegen zichzelf: ik zoek een webdesigner, ken ik een goede webdesigner? Indien niet, dan zal hij aan zijn secretaresse of directe collega vragen of zij een goede webdesigner kennen. Als die secretaresse dan zegt: “ja, ik ken Piet, en dat is een (freelance) webdesigner”, dan zegt die zaakvoerder beslist: “Vraag eens aan Piet of hij even langskomt. Ik wil een nieuwe website.
Als Piet op dat moment 2 keer duurder is dan de gemiddelde webdesigner dan is dat niet erg. Want de secretaresse heeft gezegd dat Piet een goede webdesigner is.
Wat als de secretaresse geen freelancer of bedrijf kent?
Maar als de secretaresse, een andere medewerker, zijn vrouw ook geen webdesigner kent maw als niemand uit zijn directe omgeving een freelancer of bedrijf kennen, dan oordeelt men dat men wel eens even op het internet naar een webdesigner kan gaan zoeken. Men komt dan op freelance jobsites als Freelancenetwork terecht maar men kan even goed ook direct op de website van een traditioneel bedrijf belanden. En als deze site interessant genoeg is, dan denkt men: hier ga ik nu mijn gegevens nalaten.
Met andere woorden: in het begin zit mijn in het rode en gele gebied. Naarmate men verder en verder uit zijn comfortzone komt en naar het zwarte gebied gaat, is men bereid om meer risico’s te nemen mbt de freelancer die men engageert.
Wat is het belang van bedrijven die jou nog niet kennen en die je een mailtje sturen of een job plaatsen?
1. Zij kennen niemand binnen hun vertrouwde omgeving die de opdracht voor hen kan uitvoeren maw ze zijn bereid om een risico te nemen door in zee te gaan met een onbekende. Ze staan open om andere leveranciers te leren kennen.
2. Zij hebben nu iemand nodig. Doorgaans zoekt het bedrijf iemand om op zeer korte termijn mee samen te gaan werken. Als je zelf nog extra werk kunt aannemen, is het daarom belangrijk dat men jouw diensten als freelancer op zijn minst leert kennen.
3. Omdat men jou nog niet kent, zal men mogelijk iets kritischer staan. Verwacht je aan vragen over portfolio, tarieven, werkwijze, … en aan een diepgaander vergelijkingsproces. Omdat het maken van een prijsofferte op basis van de opgegeven teksten vaak bijna onmogelijk is, wordt aangeraden om telefonisch contact op te nemen en die vragen te stellen zodat je een offerte op maat kunt maken. Of direct naar een persoonlijk gesprek te vragen.