Wie ooit op een presentatie van Herbalife of Ergo is beland, weet nog wel dat zij mensen aanraden om een 100 namen lijst te maken. ‘Maak eens een lijst van alle vrienden, kennissen, buren, familieleden, … bij wie je kunt langs gaan om onze producten voor te stellen.
Dezelfde techniek kun je toepassen voor het promoten van je eigen freelance activiteiten. Als je potentiële klanten bedrijven zijn, is het niet de bedoeling dat je je persoonlijke vrienden aanschrijft maar wel je professionele contacten.
Maak je eigen 100 namen lijst zodat iedereen weet dat je extra freelance jobs kunt aanvaarden
Zo kun je een lijst aanleggen van :
1. ex-collega’s, collega’s,
2. werkgevers en ex-werkgevers
3. klanten van werkgevers of opdrachtgevers
4. leveranciers van werkgevers of opdrachtgevers
5. medewerkers bij leveranciers of klanten met wie je een goede relatie hebt of had…
Kortom van iedereen van wie je denkt: ik had daar vroeger een goed contact mee of die persoon wil ik laten weten dat ik freelancer ben.
Zoek deze personen op Linkedin op en voeg hen toe aan je lijst. Je kunt vervolgens aan iedereen een berichtje toesturen: Ik ben nu freelance plus je specialiteit. Mocht je ooit mensen ontmoeten die iemand zoeken, dan mag je altijd mijn contactgegevens doorgeven. Zo zorg je er voor dat er over jezelf gesproken wordt en dat mensen uiteindelijk via via bij je terecht gaan komen.