Hoe anders is rekruteren via sociale media als Facebook of LinkedIn versus jobsites?
Ga je als bedrijf mee in de trend van rekruteren via Facebook en Twitter of hou je het toch maar bij je eigen website, een advertentie op een jobsite of in de krant? 

“Sociale media zullen sowieso belangrijker worden in het aantrekken van de juiste kandidaat”, zegt Nancy Verbrugghe die al enige tijd met succes sociale media opleidingen bij o.a. Syntra geeft.  “Maar dit betekent niet dat je als bedrijf zo maar elke personeelsadvertentie op Facebook, Twitter of LinkedIn moet posten. Ook de traditionele jobsites blijven zinvol.”
 
HR-medewerker wordt marketeer.
 HR-medewerkers vragen zich vandaag meer dan ooit af via welk kanaal ze tegen een redelijke prijs hun toekomstige werknemers kunnen bereiken. De voordelen van jobsites en de krant blijven dat zij mensen aantrekken die vandaag open staan om van job te veranderen. Zij spreken de actieve jobzoekers aan.
 
Jobsites specialiseren zich vandaag ook waardoor ze nog gerichter en selectiever worden. Zo zijn er naast de algemene jobsites als VDAB (gratis) en Vacature ook tal van gespecialiseerde nichejobsites die elk hun eigen publiek aantrekken.
 
Voorbeelden zijn de website FreelanceNetwork.be (gratis) voor tijdelijk personeel en freelancers, ictjob.be voor informatici, onlysalesjob.be  voor vertegenwoordigers of caretalents.be  voor verpleegkundigen. Het volstaat om op dergelijke sites een oproep te plaatsen en de sollicitanten reageren spontaan.
 
Is een aanwezigheid op Facebook of LinkedIn een optie?
 “Bij sociale media is dit alles toch anders”, bevestigt Nancy Verbrugghe.  “Wie hoger opgeleiden via Linkedin zoekt heeft de keuze om zelf actief in de database selecties te gaan maken en mensen aan te schrijven. Als HR-medewerker is het niet altijd evident om hier dagelijks of wekelijks nog extra tijd voor vrij te maken.

 Uiteraard kan je bij Linkedin betalend adverteren, maar dan moet je ook zorgen voor alle info op je website om naar door te verwijzen. Zinvol is het wel om sollicitanten te screenen op hun LinkedIn profiel.”

Het voordeel van Facebook is dat het bereik zeer groot kan zijn gezien het groot aantal Belgen met een Facebook account. Je kan dan als bedrijf een eigen pagina op Facebook aanmaken en likes verzamelen, maar ook hier zul je advertentiebudget nodig hebben om op te vallen bij je doelgroep. 

Facebook is ook niet direct het meest geschikte kanaal voor rekrutering. Het kan je als bedrijf wel sollicitanten opleveren, maar dan werk je eerder kwantitatief dan kwalitatief”

Het advies klinkt dan ook om je communicatie op Facebook te integreren met je eigen communicatie op de HR-pagina’s van je eigen website.