Nieuwe klanten zoeken kan ook via de telefoon. Het grote voordeel van telefonische prospectie is dat je op een korte periode veel bedrijven kunt bereiken en je krijgt meteen feedback op je aanbod. Tegelijk kun je door het zorgvuldig selecteren van de adressen perfect op voorhand bepalen wie je gaat bellen.
Het nadeel van telefonische prospectie is dat het vaak moeilijker is om goede afspraakzetters te vinden. Door een freelance telemarketeer in te schakelen los je dit probleem meteen op.
Acht redenen om een freelance telemarketeer in te schakelen
1. Zij bellen graag
Een freelance telemarketeer heeft voor zijn job gekozen omdat hij dit graag doet. Zij hebben hierdoor een totaal andere ingesteldheid dan de eerste de beste student die in een callcenter wat gaat bijverdienen om zijn citytrip te betalen.
2. Zij zijn goed in wat ze doen
Telemarketeers met ervaring hebben de fantastische combinatie van graag doen en goed zijn in je job. Telefonische prospectie doen is de juiste persoon vinden, geduld hebben en doorverbonden worden tot je de beslissingsnemer aan de lijn krijgt. Net omdat zij goed zijn in hun job en positieve reacties krijgen, houden zij het vol.
3. Er is continuiteit
Door je afspraken uit te besteden aan een telemarketeer weet je zeker dat er elke week gebeld wordt. Je kunt 10 of 20 uur per week laten bellen in functie van je eigen behoeften.
4. Je haalt het werk weg bij iemand die het meestal niet graag doet
Wanneer het belwerk door een interne medewerker gebeurt of je vertegenwoordiger, raakt het vaak ondergesneeuwd naast de andere activiteiten. Als er ander werk is, is het belwerk het eerste dat opzij wordt gelegd omdat interne collega?s het vaak gewoon niet graag doen. Dankzij je freelance telemarketeer ben je zeker dat het telefoonwerk gedaan wordt.
5. Je krijgt een verrijkte database
Van elk gesprek wordt er bijgehouden wanneer er gebeld is en krijg je een korte samenvatting. Zo zie je meteen welke prospecten potentieel hebben en wie totaal niet. Zelfs als is er geen afspraak op korte termijn, je kunt toch nagaan of een opvolging voor deze prospect voor jou interessant is.
6. Goede opvolging
Je prospecten worden opgebeld wanneer zij beschikbaar zijn. Als een secretaresse zegt dat de contactpersoon best op de middag bereikt kan worden, dan zal de freelance telemarketeer op de middag terugbellen. De telemarketeer heeft hiervoor een eigen systeem zodat de telefoons niet vergeten worden.
7. Flexibiliteit:
Door een freelancer in te schakelen, boek je het aantal uren die je nodig acht. Zo kun je spelen met het aantal bestelde uren in functie van vakantieperiodes, drukke periodes, beurzen, enzovoort.
8. Controle
Je hebt grote controlemogelijkheden. Freelancers kunnen hun telefoonfactuur tonen of kunnen inbellen op je eigen systeem waardoor je op elk moment kunt nagaan wanneer iemand gebeld is geweest.
Welke freelance telemarketeer kiezen?
Wie de lijst van freelance telemarketeers bekijkt, vraagt zich in het begin terecht af welke hij nu best kiest. We raden bedrijven aan om met een aantal freelancers eerst te praten?, zegt Nick Denoo van Freelancenetwork.be. Je hoort dan direct welke vragen de telemarketeer stelt en welke affiniteit hij met jouw product heeft. Je keuze voor een telemarketeer wordt hierdoor veel makkelijker.