Ben je al lang blij dat je website klaar is? Heb je veel moeite gedaan om een toffe tekst te (laten) schrijven en heb je links en rechts wat foto’s gevonden die als illustratie dienst kunnen doen? We geven toch graag enkele tips om je site leesvriendelijker en aangenamer te maken zonder dat je er eigenlijk veel aan hoeft te veranderen.
1. Zet de neus naar de tekst.
Gebruik je een foto met 1 persoon, laat dan de persoon op de foto naar de tekst kijken. Zet je de foto links en wijst de neus van de persoon op de foto naar links, dan is het alsof de persoon van de tekst weg kijkt. Zet je de foto rechts van de tekst, dan wijst de neus van de persoon op de foto naar links.
Niet overtuigd? Probeer het zelf eens op een site. Zet een foto links met de neus naar links of rechts en je merkt direct het verschil zoals in het voorbeeld hier.
2. Eigen foto’s. Geef de voorkeur aan eigen foto’s.
Huur een
freelance fotograaf in die foto’s van je bedrijf, pand, receptie, personeel, kantoren, … Je kunt ook foto’s kopen bij een van de talkrijke fotodatabanken die je op internet zoekt. Gebruik niet zomaar foto’s die je op internet vindt. Op bijna alle foto’s rust er een copyright en portretrecht. Bovendien is het voor eigenaars van foto’s makkelijk na te gaan welke websites hun foto’s ongeoorloofd gebruikten. Zij slepen gewoon hun foto in Google Chrome en zij merken meteen waar hun foto’s overal staan.
3. Gebruik afbeeldingen in overeenstemming met de seizoenen.
Gebruik geen foto’s van mensen met rolkragen op je site in de zomer. In de winter zet je bij voorkeur geen foto’s van mensen in bikini of zomerse blousjes. Door gewoon de foto’s aan te passen, kun je je site een sfeer geven die bij het seizoen aansluit. In de lente verwachten mensen gele kleuren, narcissen, lentegroen. In de herfst ziet alles er wat bruiner uit.
In de winter verwachten mensen dikkere truien en sneeuw. En in de zomer kun je zon en veel bloemen laten zien. Zo kan een freelance fotograaf perfect 4 foto’s trekken van je bedrijfsgebouw. Hij komt eens langs in de lente voor een foto met narcissen, in de zomer voor een zomerse foto met helblauwe lucht, zon en gladiolen. In de herfst komt hij langs en fotografeert hij het gebouw en de bomen met bruin gele bladeren.
En als het gesneeuwd heeft, nodig je hem opnieuw uit voor een foto met sneeuw. Ook kun je de freelance fotograaf dan tegelijk vragen om een foto te nemen van het personeel. In de winter met een dikkere trui, in de lente en herfst in een hemdje met lange mouwen en in de zomer voor een foto met vrouwen in een blousje met korte mouwen en mannen in een hemdje met korte mouwen.
4. Meerdere foto’s, gebruik dezelfde afmetingen.
Heb je meerdere foto’s op dezelfde pagina staan, gebruik dan foto’s met dezelfde afmetingen. Vaak zie je een webpagina met een foto in een klein vierkant, en daaronder een foto die een halve centimeter breder is en nog daaronder een kleine langwerpige foto. Kies voor foto’s op dezelfde pagina overal dezelfde afmeting. Je kunt wél een panoramafoto kiezen voor bovenaan of in het midden afgewisseld met allemaal dezelfde afmetingen van foto’s.
5. Zet een foto van je team op de wie zijn we pagina.
Op de ‘wie zijn we pagina’ verwachten surfers een woordje uitleg over het bedrijf met een foto van contactpersonen. Ik vind het vaak jammer als hier alleen een tekst staat. Zet hier een leuke foto van de personen met wie de mensen in contact zullen komen.
Zo kun je er makkelijk een foto zetten van de medewerker aan de receptie, customer service, verkoop en directeur. Je komt als bedrijf direct heel wat persoonlijker over.