Hoe kun jij er voor zorgen dat je prijsaanvragen van klanten en extra omzet haalt uit je eigen website? We zetten 8 tips op een rij die je zonder groot online communicatiebureau kunt toepassen voor een eerste checkup.
Ga eerst voor jezelf na hoe je eigen website scoort, welke informatie je hebt en welke (mogelijke) klanten je vandaag via internet kunt bereiken. Bekijk internet niet direct als een extra verkoopkanaal maar als een manier om het vertrouwen met je mogelijke klanten te versterken en uit te breiden.
1. Ben jij wel vindbaar op Google?
a. Op je bedrijfsnaam
Typ de naam van je zaak of je bekendste merk, product of dienst in op Google. Sta je dan bovenaan. Waarschijnlijk wel. Indien niet, dan kun je best door je
webmaster naar de opbouw van je webpagina laten kijken, de metatags checken of nieuwe trefwoorden ingeven. Typ ook de naam eens in van je concurrenten? Welke informatie krijg je dan? Kun jij tussen deze zoekresultaten geraken?
b. Op welke trefwoorden ben jij vandaag vindbaar?
Zijn deze zoekwoorden correct? Ben je hier tevreden mee? Welke zoekwoorden moeten eigenlijk toegevoegd worden volgens jou? Vind je dit moeilijk, een
SEO freelancer kan je hierbij helpen. Wellicht is dit maar een paar uurtjes werk.
2. Communiceer met je doelgroep via sociale media
Hoe actief ben je vandaag al op Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube, Instagram of Google Plus. Welk sociaal media kanaal kan voor jou interessant zijn?
a. Zijn jouw klanten bedrijven, check dan je Linkedinpagina eens? Hoe groot is jouw netwerk daar? Hoe vaak communiceer je al met de mensen uit je netwerk?
b. Zijn jouw klanten particulieren, dan kan een Facebookpagina een mooie start zijn om met je doelgroep een band te scheppen. Je hoeft niet direct aan verkoop te denken maar aan leuke beelden, weetjes, etc uit jouw domein die mensen graag delen.
Wie hulp wil bij het opzetten van een eigen Facebookpagina of sociale media, kan een
freelancer sociale media inschakelen.
3. Wat kun jij delen?
Starten met online communicatie lijkt enorm veel werk maar hoeft dit echt niet te zijn. Zolang je weet wat je vandaag al aan materiaal hebt en welke boodschap je wil geven. Elk bedrijf heeft voldoende informatie om van start te gaan en om een minimale aanwezigheid op sociale media te verkrijgen.
a. Afbeeldingen: ga eens na welke foto een positieve bijdrage over je zaak kunnen geven. Kiekjes van jezelf op de zaak, een feestje, een collega, een nieuw product, etc
b. Quotes: kun je jouw zaak in 1 trefzin vatten, heeft iemand iets kort en krachtigs gezet, maak er een quote van
c.
Artikels : verschijnen er artikels over je sector of je bedrijf in de pers? Ook dat kun je delen? Kom je te weinig in de pers, schakel dan een
freelance copywriter in die een redactioneel artikel over je zaak schrijft voor een nieuwswebsite als KMO Insider, Bizzpoint, DVO, Madein, enz.
d. Evenementen en workshops: organiseer je soms evenementen, maak een foto en post deze op je sociale media met een korte tekst. Je zal merken deze massaal bekeken en gedeeld worden door de aanwezigen van je evenement.
e.
Filmpjes: deel leuke filmpjes. Heb je zelf nog geen goed filmpje, check dan eens op Youtube wat voor filmpjes binnen jouw branche er zoal zijn? Welke vind je goed? Kun je deze filmpjes delen? Kun je zelf iets filmen met je smartphone ? Je kunt ook overwegen om een filmpje te laten maken door een
cameraman.
4. Wat kun je gratis geven?
Kun jij iets gratis geven, iets laten zien, iets laten voelen of proeven? Ga voor jezelf na hoe je dit naar iets online kunt vertalen. Zo is er een verhuisfirma die bij een prijsaanvraag 2 gratis verhuisdozen geeft, een verzekeringsmaatschappij waar je met 2 klikken op de site een premie kunt berekenen en zijn er restaurants waar je online kunt checken of er nog tafeltjes vrij zjin op het moment dat jij wil dineren.
5. Je Google analytics
Begin met wat je vandaag al hebt.
a. Hoeveel bezoekers heb je nu? Is je website levendig? Krijg je bezoekers, krijg je mails met vragen binnen of telefoons?
b. Hoeveel pagina's zijn er gemiddeld per bezoek. Als mensen maar 1 pagina bezoeken, dan is er iets mis. Lees: mensen vluchten weg van je website. Dit wil zeggen dat je site geen antwoord geeft op wat je zoekt. Je zal dan best de inhoud van je website aanpassen.
c. Welke is je meest populaire pagina, en ben je daar tevreden mee. Check in je Google analytics via welke pagina bezoekers vooral op jouw website komen. Dit is niet altijd je homepage.
6. Stel een Google alert in
Op http://www.google.be/alerts kun je trefwoorden instellen. Elke keer er een artikel op Google verschijnt met je trefwoord, krijg je een mail. Zo kun je bijvoorbeeld een Google alert instellen op je bedrijfsnaam, je producten of diensten. Het geeft je een mooi beeld van wat er zoal verschijnt.
7. Check wat jouw collega-concurrenten vandaag al doen
In welke mate zijn zij succesvol. Als je vandaag nog geen online marketing hebt, ga eens kijken wat jouw concurrenten vandaag doen? Hebben zij al wel veel Facebookfans, vind je hen gemakkelijk terug op trefwoorden in Google? Geen paniek. Zij zullen jouw veel inspiratie geven.
8. Duid intern een verantwoordelijke aan voor digitale marketing
Deze persoon checkt wekelijks deze tips, houdt statistieken bij en zoekt informatie. Zo is opvolging verzekerd. Wil je dit uitbesteden, dan kun je ook hiervoor een
freelance digital marketeer inschakelen.
Freelancers helpen je goed op weg met online marketing
Voor wie wat extra hulp wil met de opstart van zijn online marketing, kan daarvoor tal van freelancers inschakelen. Op Freelancenetwork.be vind je mensen die je voor 1, 2, 3 uur of meer kunt inschakelen voor het schrijven van teksten voor je website, instellen van metatags, een goede website-opbouw, filmpjes maken, linkbuilding en SEO doen.
Zo kun je van nabij de online marketing opvolgen, zelf veel leren en begrijpen en indien je wenst de online marketing nadien zelf in de hand nemen.