6 veel gemaakte fouten op Facebookpagina’s van bedrijven
“Ik kom te veel bedrijven tegen die zo maar wat op Facebook doen zonder stil te staan waarom ze op Facebook aanwezig zijn”, zegt social media specialist en freelancer Nancy Verbrugghe.”

Hierdoor komt het dat verwachtingen over Facebook niet ingelost worden en dat bedrijven teleurgesteld zijn in de resultaten.
 
“Onterecht”, zegt Verbrugghe, “Wie Facebook inschakelt als onderdeel van zijn communicatiemix kan hierdoor echt goede resultaten krijgen. Gaande van een beter contact met klanten, een betere klantopvolging, een leuk imago, meer volk in de winkel tot een grotere omzet.

 
De 6 meest gemaakte fouten volgens http://www.verbrugghe-consulting.be Nancy Verbrugghe  zijn:
 
      1. Enkel richten op het aantal likes (verkeerde KPI's). 

Het bereik op je Facebookpagina en de likes zijn maar een begin.  Bekijk Facebook als een middel om je doel te bereiken. Bijvoorbeeld: x-aantal extra bezoekers op je site dankzij Facebook,  een verhoogde aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief  komende vanuit Facebook. Of online sales die je gegenereerd hebt dankzij Facebook.
 
      2. Alleen maar over jezelf praten. 

De bezoekers van je Facebookpagina verwachten  niet alleen informatie over jouw zaak. Plaats daarom ook nieuwtjes, weetjes, gebeurtenissen, leuke foto’s van dingen die met jouw sector of activiteit te maken hebben  maar niet van jou uit gaan.
 
     3. Facebook gelijk stellen aan andere online kanalen. 

Facebook is niet zomaar een website en met je  aanwezigheid op Facebook wil je andere dingen bereiken dan met je website, je filmpje op Youtube of een redactioneel artikel op een gespecialiseerde website. Hou hier rekening mee.
 
      4. Klachten negeren. 

Facebook is net bedoeld om snel op vragen van klanten en prospecten in te kunnen gaan. Krijg je klachten, beantwoord ze dan zo snel mogelijk. Belangrijk is dat mensen ziet dat je klachten aux serieux neemt en dat je er iets aan doet om ze op te lossen of te vermijden.
 
      5. Geen budget voorzien voor advertising. 

Facebook is gratis zegt men. Dat klopt. Maar als bedrijf heb je er alle belang bij dat jouw potentiële klanten je vinden. Als je wacht totdat alles vanzelf wel zal lopen, dan gaan er maanden voorbij. Overweeg daarom zeker te betalen op Facebook. Je bouwt zo veel sneller een publiek op.  Soms kost een like maar 40 of 50 cent. Dit wil zeggen dat Facebook voor jou geïnteresseerde fans gaat zoeken die dan ook nog eens op ‘like’ gaan klikken.
 
     6. Geen plan (doelstellingen, middelen, planning). 

Je Facebookpagina kan alleen maar succesvol zijn als je Facebook integreert in je totale marketing- en communicatieplan. Maak een schema wat en wanneer je zal posten. 

Bereid dit voor. Stel doelen in verband met je bedrijfsdoelstellingen, conversie zoals verkoop of brochure aanvragen, verzameling e-mail adressen enz. zodat je inspanningen op Facebook meetbaar worden.