Een succesvolle freelancer zijn, is veel meer dan je werk goed uitvoeren. Het betekent ook dat je klanten ondubbelzinnig voor jou kiezen en niet voor een andere freelancer of bedrijf met personeel. Een hele opgave, zo blijkt. Want de kans is groot dat een bedrijf jou belt je net aan een project bezig bent.
Wat ga je vertellen?
Alle bedrijven gaan aan jou vragen wat je doet. En dat is wellicht niet de makkelijkste vraag om te beantwoorden.
Want ben je echt de zoveelste secretaresse, copywriter, grafisch vormgever of webdesigner in een rij? Jouw mogelijke klanten komen wellicht elke week wel een freelance secretaresse tegen. Hoe ga jij je dan onderscheiden van je collega-concurrenten? Wat beloof jij de bedrijven?
Is Proximus, Carrefour of Engie bij jou echt niet welkom? Ik hoor wel eens dat freelancers in hun voorstelling voor de kmo toevoegen. Ga voor jezelf eens na hoeveel extra klanten dit argument jou al heeft opgeleverd? In welke mate is dit een aankoopmotief? De freelancers kennen hun korte voorstelling als de elevator pitch. Jouw korte voorstelling is goed wanneer mensen hem makkelijk kunnen onthouden en zelf gaan doorvertellen.
Hoe ga je het vertellen?
Tegelijk zit in het vertellen van wie je bent jouw tweede uitdaging. Hoe zorg ik er voor dat mensen mij onthouden. Want als ik vandaag met een bedrijf praat, dan heeft men mij wellicht nu niet nodig, maar misschien binnen 3 maanden wel. Binnen drie maanden moet het bedrijf aan jou denken: ik heb toen met een goede freelance secretaresse gesproken, zeer competent iemand, toffe meneer of mevrouw, waar heb ik dat naamkaartje alweer liggen.
Zo kwam ik Martine Calluy op een netwerkevent tegen. Zij helpt bedrijven meer omzet maken. Zij overhandigde mij haar naamkaartje met een foto op en 6 geiten, de 2PK auto. Ik zei al lachend Martine en de geiten. Ze keek mij aan en antwoordde: die moet ik onthouden, want dat blijft hangen. En dat klopt. Ik kom wekelijks mensen tegen die een gelijkaardige dienst leveren en toch ken ik vandaag haar naam en website uit het hoofd.
En hoe laat je die klant met plezier wachten?
Je zal dan vaak zien dat als je nieuwe klant belt om een afspraak te maken dat dit eigenlijk helemaal niet past. Je zal wellicht net aan een andere opdracht bezig zijn of andere projecten ingepland hebben.
De vraag is dan hoe je als freelancer er voor zorgt dat het bedrijf ondubbelzinnig voor jou kiest en zelfs bereid is om een tijdje te wachten vooraleer jij voor hen start omdat je nu zo druk bevraagd (en succesvol) bent en niet iedereen tegelijk kunt helpen.
Als je hierin slaagt, dan gaan jouw klanten zelfs blij zijn dat zij aan jou geld mogen betalen in plaats van moeten betalen.