Hoe ga je om met die vervelende prijsvragen bij klanten? Freelance illustrator Cedric Hohnstadt verwoordde 3 handige tips in een video.
Hohnstadt adviseert om je klanten altijd naar het budget te vragen dat zij in gedachten hadden om het freelance werk uit te voeren. Velen zullen hier geen antwoord op willen geven maar doe dit voor die paar klanten die wel bereid zijn om dit met jou op voorhand te delen.
Als het budget hoger is dan verwacht, dan heb je een mooie gelegenheid om meer diensten te leveren of een hoger tarief te vragen. Als het budget lager is dan wat je normaal zou aanrekenen, dan vraag je op voorhand dat je geen extra diensten zal kunnen verkopen.
Tegenover een lagere prijs staat altijd een andere dienstverlening.
Als je klant minder wil betalen dan de normale prijs, ga dan na wat je minder kunt leveren. Het mag nooit een gewone prijskorting zijn voor hetzelfde werk. Ga binnen je pakket na wat je anders of niet zal aanbieden, als de prijs lager is. Je kunt ook minder flexibel zijn (een lagere prijs voor minder dringend werk), je kunt een kortere betaaltermijn eisen of een hoger voorschot vragen).
Of wat dacht je van een latere deadline?
Elke prijskorting is eenmalig.
Als je dan toch een prijskorting geeft, maak dan duidelijk dat het hier gaat om een eenmalige korting. Zet op je factuur de normale prijs en duid op een tweede lijn je korting aan. Vermeld op de factuur ook dat de korting eenmalig was.
Kort samengevat: de 3 tips voor freelancers ivm prijs.
1. Vraag altijd naar het budget van de opdrachtgever.
2. Wil de klant jou minder betalen, wat kun jij dan minder geven?
3. Korting is een eenmalig iets.