Hoeveel fans heb je nodig opdat je Facebookpagina een eigen leven gaat leiden met andere woorden automatisch meer bezoekers en fans gaat genereren. ‘1.000’, zegt Rob Mahieu, freelance Facebook specialist die onder andere de Facebookpagina voor Cunina beheerde.
Maar die 1.000 fans krijg je niet zo maar. Ik adviseer mijn klanten om meerdere keren per week berichten op Facebook te plaatsen. Grote bedrijven plaatsen dagelijks video’s, foto’s, quotes, korte teksten of linken naar berichten maar qua tijdsinvestering is dit voor heel wat KMO’s niet altijd mogelijk. Vandaar dat meer en meer KMO’s hiervoor een freelance Facebook specialist inschakelen die wekelijks 2 tot 4 uur besteedt aan de opvolging van de sociale media.
Als bedrijf kun je meer interactie of een betere visibiliteit op Facebook krijgen zonder daarvoor extra reclamebudget uit te trekken. Enkele suggesties:
1. Beelden: Probeer om in 90% van je berichten ook een beeld in de vorm van een foto of video toe te voegen. Facebook wordt meer en meer een visueel medium en het zijn de foto’s die het best opvallen.
2. Hou het kort. Korte berichten worden vaker gelezen dan lange. Freelance Facebook specialisten adviseren daarom om je teksten onder de 160 karakters te houden.
3. Verander regelmatig je coverfoto, dit is de foto helemaal bovenaan je pagina. Je fans krijgen een melding als je coverfoto gewijzigd is.
4. Pin vast: Zet het belangrijkste nieuws bovenaan en klik het vast. Belangrijk nieuws, leuke foto’s of video’s kun je vastpinnen dwz dat zij gedurende een week bovenaan je pagina blijven staan.
Je kunt je bericht of foto vastpinnen door rechts bovenaan op het potloodje te klikken en te klikken op ‘vastmaken aan bovenkant’. Je zal merken dat er een oranjekleurige paperclip aan je foto of tekst wordt toegevoegd om aan te duiden dat dit bericht automatisch bovenaan blijft staan.
5. Speel met kolombreedtes. Heb je een brede foto, overweeg dan deze als panoramafoto te plaatsen. De foto wordt dan verspreid op 2 kolommen in plaats van 1. Je zal merken dat je pagina overzichtelijker wordt. Je kunt dit doen door naast het potloodje rechtsboven op het sterretje te klikken en de foto als hoogtepunt te zetten.
6. Antwoord altijd op commentaren of vragen zodat mensen aangemoedigd worden om te reageren. Uit studies blijkt dat 28% van de mensen die regelmatig op je berichten reageren na verloop van tijd ook daadwerkelijk tot een aanschaf overgaan.
7. Check dagelijks je wereldbol. Door dagelijks op Facebook in te loggen en bovenaan naast het logo van Facebook naar het wereldbolletje te kijken zie je hoeveel mensen er op één van je (ook oudere) berichten gereageerd heeft. Door op het wereldbolletje te klikken, zie je direct wie er gereageerd heeft en welke vragen er gesteld zijn. Je merkt links van de wereldbol trouwens ook direct het aantal nieuwe likes die je gekregen hebt.
8. Zet ook nieuws op zondagavond. Wil je iets vertellen aan mensen die op maandag gaan werken, post dan ook berichten op zondagavond. Heel wat mensen checken dan al hun mails van het weekend en bereiden hun werkweek voor.
9. Ga na wanneer jouw publiek op Facebook zit. Zoek 5 gelijkaardige foto’s en plaats er één in de ochtend, tegen de middag, in de namiddag, vroege avond en rond 20 uur en kijk na welke foto door jouw volgers of fans het meest bekeken is. Je ziet onder je bericht telkens ‘x-aantal mensen hebben dit bericht gezien’. Als je Facebookfans in de avonduren online zijn en jij plaatst foto’s in de ochtend, dan staan er op het moment dat je fans inloggen als zoveel andere berichten boven dat van jou dat je minder snel opvalt.
10. Abonneer je op nieuwsbrieven binnen je specialisatie of vakgebied. Geef op Google alert trefwoorden binnen je vakgebied in. Je krijgt dan gratis een mail telkens er een artikel verschijnt. Je kunt dit artikel dan weer op je Facebook posten om je fans te informeren.
Hoeveel werk is dit?
Een interactieve Facebookpagina opbouwen is vooral een kwestie van volhouden en wekelijks tijd investeren door nieuwe berichten, foto’s, filmpjes of quotes te plaatsen. Heb je zelf geen of te weinig tijd om interessante foto’s of artikels te zoeken, overweeg dan een beroep te doen op een freelance Facebookconsultant.
De meesten zullen je adviseren om een 2 tot 4 uur per week hiervoor uit te trekken. Wil je zelf meer informatie over het opzetten van een Facebookpagina, het uitwerken van een strategie of het updaten er van, consulteer dan gratis één van de freelance consultants in sociale media.