Nog even en de netwerkbijeenkomsten starten opnieuw volop. Er is niets mooier dan op een uur aan 20 mensen kunnen vertellen wie je bent. Tegelijk mag je niet verwachten dat je na een uur ook meteen 5 klanten scoort.
De bedoeling van netwerken is immers je professionele kring uit te breiden en jezelf bekend maken zodat andere mensen jou gaan aanbevelen. Dat is iets anders dan jezelf verkopen.
Netwerken kun je overal. Er zijn speciale netwerkbijeenkomsten. Denk bijvoorbeeld aan de bijeenkomsten van Unizo, Voka, Open Coffees maar ook op congressen, informele bijeenkomsten van de school of in de kantine van de voetbalploeg kun je netwerken.
Van klanten denken naar business denken
Veel mensen die ik ontmoet, gaan vooral netwerken om klanten te vinden. Ga eens netwerken vanuit de gedachte: ‘hoe kan ik mijn business doen groeien’ en wie kan mij daarbij helpen. Jouw business is immers veel breder dan de klant alleen.
Je zal merken dat netwerken ineens veel makkelijker gaat omdat mensen gaan meedenken hoe ze jou kunnen helpen. Je gesprekspartner is rapper geneigd om jou in contact te brengen met een webdesigner als jij een webdesigner zoekt. Als jij zelf webdesigner bent en klanten zoekt, is het voor je gesprekspartner veel moeilijker om een adres van een potentiële klant uit zijn hoed te toveren.
10 andere tips om beter te netwerken
- 1. Kom op tijd. Zo zie je heel wat mensen toekomen en geef je de andere mensen de gelegenheid om jou goeiedag te komen zeggen.
- 2. Spreek de organisator aan en vraag hoe het werkt. Kom je ergens de eerste keer, spreek de organisator aan en vraag naar de werkwijze van evenement. Bedank de organisator ook als je vertrekt. Zo heb je hem al twee keer gesproken en verhoogt de kans dat hij jouw naam onthoudt. De organisator is belangrijk omdat het zijn feestje en zijn netwerk is. Hij kent ongetwijfeld veel mensen naar wie hij jou kan doorverwijzen.
- 3. Zoek goede netwerkvragen. Iedereen op een evenement zoekt klanten en probeert met andere mensen in contact te komen. Maar niet iedereen heeft zin om telkens opnieuw naar een verkooppraatje te luisteren. Zoek daarom elke keer naar een goede netwerkvraag. Als je een goede vraag hebt, dan zullen je gesprekspartners ook na het evenement nog aan jou aan het denken. Bijvoorbeeld: de man van Freelancenetwork.be zoekt een geschikte locatie voor een evenement van 150 mensen in het Gentse, ik moet Jef nog bellen en zijn naam doorgeven.
- 4. Check de deelnemerslijst. Door op voorhand de namen van deelnemers te checken, kun je al heel wat informatie vinden: wie komt er, wat doen deze mensen, voor welk type bedrijven werken zij zoal, wat hebben wij met elkaar gemeen, …?
- 5. Deel naamkaartjes uit: jouw naamkaartje is super belangrijk omdat mensen die achteraf nog eens bekijken. Zo prenten zij opnieuw je naam in hun hoofd en kan men altijd je telefoonnummer of mailadres terugvinden.
- 6. Schrijf info op: Noteer op de achterkant van naamkaartjes informatie over je gesprekspartner. Zo kun je altijd opnieuw nalezen wat de context van jullie eerste contact was.
- 7. Volg op: Stuur binnen de 24 uur je nieuwe contacten een niet commercieel bericht of connecteer via Lindedin. Anders loop je het gevaar dat mens je al vergeet. Men heeft immers gemiddeld 10 contactmomenten nodig vooraleer men iemand spontaan kent.
- 8. Je gaat voor de babbel, niet voor het eten. Met een mond vol eten kun je zelf weinig zeggen. Inpikken op wat de ander zegt, wordt dan echt moeilijk.
- 9. Hou het kort. Je gaat naar een netwerkevent om nieuwe mensen te leren kennen en om aan bekenden goeiedag te zeggen. Je kunt dus perfect na 5 minuten een gesprek afronden. Je gesprekspartner zal het je niet kwalijk nemen omdat hij immers ook nog veel mensen op korte tijd wil zien.
- 10. Vermeld de naam van je gesprekspartner een paar keer. Zo ben je voor jezelf de naam al van buiten aan het leren en onthou je de persoon makkelijker. Iemand bij naam aanspreken, komt bovendien bij de ander sympathieker over.