10 factoren die je freelance tarief bepalen
Een eerlijk freelance tarief aan je opdrachtgever voorstellen, is de 3de belangrijkste uitdaging voor een freelancer na het vinden van een freelance job, de continuïteit van opdrachten en bedrijven overtuigen van het nut van een freelancer. Dat blijkt uit een onderzoek bij 488 freelancers over 2de 10 grootste uitdagingen voor een freelancer.

Maar wat is een correct tarief voor een freelancer? De ene freelancer stelt dat 50 euro per uur in verhouding tot zijn ervaring, kennis en type klanten een goede prijs is. Een andere freelancer uit dezelfde stad vraagt voor een gelijkaardige dienst misschien 100 euro per uur en vindt daar ook klanten voor en tenslotte kan het zijn dat bedrijven ook een zelfstandige vinden die het werk voor 25 euro per uur willen doen.


10 factoren die je freelance tarief beïnvloeden.

1. Aard van de klant.

Wat voor een multinational of groot bedrijf een correcte prijs is, is voor een grote KMO duur en voor een kleine KMO of eenmanszaak peperduur. Waar vind je de balans? 
a. Voor grotere bedrijven of multinationals kan men een hoger freelance tarief vragen dan voor een opdracht voor een kleine eenmanszaak.

b. Ook staan sommige sectoren bekend als betere betalers: denk maar aan de banken, farmaceutische sector of chemie. De schoonmaaksector en transportsector betalen minder.

2. Locatie.

Werk je als freelancer op kantoor van de klant dan rekent men doorgaans een uurtarief aan. Wie van thuis uit werkt maakt vaak een projectprijs. 

3. Type freelance job.

Hoe specifieker de freelance job en hoe minder concurrentie, hoe hoger het tarief van de freelancer. Hoe uitvoerender de job en hoe groter de concurrentie, hoe meer het freelance tarief onder druk komt te staan.

a. Bij vertalingen wordt de prijs doorgaans uitgedrukt in een prijs per woord of een tarief per regel. Maar als je tarieven vergelijkt, zit er vaak een verschil van 20% tot 50%. Denk maar aan een vertaler die 10 cent per woord vraagt of 15 cent per woord. 

b. Bij copywriting kun je het freelance tarief zowel uitdrukken in een tarief per project (het schrijven van een mailing van 1.000 woorden kost x euro) als een tarief per woord. 

c. Voor grafisch werk is het freelance tarief bijna altijd uitgedrukt in een projectprijs. Maar welke prijs zet je op creativiteit? Soms heeft de freelancer een geniaal idee en werkt hij iets mooi grafisch uit op 10 minuten en soms heeft de freelancer na 1 dag nadenken nog altijd niets waarvan de klant zegt ‘woaw fantastisch’.

d. Voor freelance telefonisch werk worden de freelance tarieven zowel per uur als per afgewerkt gesprek uitgedrukt. Soms betaalt men gewoon een prijs per afspraak. Hetzelfde geldt voor het invoeren van gegevens (enquêtes, facturen, …) 

4. Waar is de klant gevestigd

Is de klant in Brussel gevestigd, ook dan kan het freelance tarief hoger liggen dan bij klanten in Wallonië of Vlaanderen. Wie klanten heeft in Londen of Parijs kan wellicht nog meer vragen. 

5. Ervaring

Ook je eigen ervaring speelt een rol. Een freelancer met meer ervaring en een duidelijk inzicht in een bepaald werk, kan zijn freelance tarief waarschijnlijk hoger zetten dan een starter met minder ervaring. 

6. Eigen creativiteit.

Wie voorbeelden kan voorleggen van eerder uitgevoerde opdrachten (voorbeelden van design, websites of teksten), kan gekozen worden omwille van zijn persoonlijke stijl in plaats van het loutere freelance tarief. 

7. Je eigen commercieel inzicht.

Helaas krijgen niet altijd de beste freelancer de best betaald freelance job. Wie zichzelf beter kan verkopen, slaagt er vaak in een betere prijs te bedingen. 

8. De concurrentie

Is de concurrentie groot met andere freelancers en kun je je aangeboden diensten weinig onderscheiden van de diensten van anderen, dan zal je freelance tarief lager liggen dan bij een lagere concurrentie of een uniekere dienstverlening. 

9. Tussenpersonen

De relatie van een freelancer met een tussenbureau is vaak ambigu. Enerzijds hebben ze vaak toegang tot bedrijven waar jij nog geen contacten mee had. Het contact is dan mooi meegenomen. De meeste freelancers verkiezen echter om zo veel mogelijk rechtstreeks met de eindklant te onderhandelen om zo voor zichzelf een hoger freelance tarief te kunnen bedingen. 

10. Referenties.

Word je gecontacteerd door een bedrijf omdat zij via via hebben horen vertellen wat voor goed werk je levert, dan is je freelance tarief zeker niet meer het belangrijkste criterium.